Subjek ‘interfaith understanding’ hanya menghidupkan pluralisme agama
CADANGAN Pengerusi Jawatankuasa Mempromosikan Persefahaman dan Keharmonian Antara Penganut Agama (JKMPKA) Datuk Azman Amin Hassan kepada Kementerian Pendidikan supaya diajar subjek agama lain kepada pelajar-pelajar Islam merupakan langkah untuk menghidupkan pluralisme agama yang telah difatwakan sebagai ajaran sesat di Malaysia.
Sejarah membuktikan bahawa rakyat Malaysia yang terdiri daripada pelbagai bangsa dan agama boleh hidup aman dan harmoni serta menghormati antara satu sama lain sejak negara mencapai kemerdekaan. Semuanya itu tanpa perlu agama lain dipelajari oleh pelajar Islam.
Keadaan tidak harmoni antara penganut agama di Malaysia adalah berpunca daripada tindakan provokasi dan penghinaan berterusan yang dilakukan oleh pelbagai pihak ke atas agama Islam, seperti yang dilakukan oleh Namewee dan seumpamanya selama ini, yang sehingga kini bebas tanpa sebarang tindakan.
Selain itu, keadaan bertambah buruk apabila ahli politik mempolitikkan isu agama bagi kepentingan parti masing-masing. Contoh yang jelas ialah isu penggunaan Nama Suci ALLAH, walaupun Jawatankuasa Fatwa telah membuat keputusan, masih ada politikus yang tidak tahu bahasa.
Sepatutnya pihak JKMPKA meneliti dan mencadangkan langkah-langkah bagi membendung tindakan tidak bertanggungjawab itu kepada kementerian dan agensi kerajaan yang terbabit.
Jikapun mahu mencari sebab perpecahan dan ketidak harmonian daripada sudut pelajaran, maka isu kewujudan sekolah vernakular yang menjauhkan jurang persefahaman antara kaum dan menghapuskan penghayatan terhadap perlembagaan sepatutnya ibarat gajah depan mata. Mengapa kuman di seberang laut yang masih dicari?
Cadangan pengerusi JKMPKA itu bukan sahaja tidak menjejak di bumi nyata kerana tidak menyelesaikan masalah sebenar, malah amat jelas sekali lebih berbahaya daripada seruan IFC dan Comango yang telah ditolak mentah-mentah oleh majoriti rakyat negara ini.
Sekiranya cadangan songsang ini mahu dilaksanakan oleh Kementerian Pendidikan, maka Ikatan Muslimin Malaysia amat percaya dan yakin, seluruh umat Islam di bumi bertuah ini akan bersatu dan bangkit menentang usaha menghakis jati diri Muslim secara terancang ini.
Pertumbuhan bagai cendawan selepas hujan sekolah-sekolah tahfiz yang berada di luar arus perdana pendidikan negara pada hari ini seharusnya memberi mesej penting kepada Kementerian Pendidikan mengenai aspirasi orang-orang Melayu dalam pendidikan anak-anak mereka.
Adakah cadangan JKMPKA ini satu tindakan mahu menguburkan langsung aspirasi dan suara majoriti rakyat negara ini?
Ustaz Mohd Hazizi Ab Rahman
Ketua Penerangan Isma
maka isu kewujudan sekolah vernakular yang menjauhkan jurang persefahaman antara kaum dan menghapuskan penghayatan terhadap perlembagaan >> pala vuto lu!! Kalo gitu, pastikan pelajar2 diberi layanan di atas dasar2 meritokrasi dan bukan pilik kasih….biasiswa serta peluang2 pekerjaan pun kena lah seimbang dan samarata….boleh?? Cakap besar, otak beku kat juboq….belajar ugama lain, meracau pelbagai tapi yg korang sibuk dakwah sana sini kepada owang bukan Muslim tu napa?? mabuk ker?? Puak2 MAPARs / INOPARs cam korang ni patut dihapuskan terus…hidup kat negara ni nyusahkan semur..bodoh tahap longkang, Ketua Penerangan my foot!
Komen 12.58 pm jelas menunjukkan penulisnya yang bernama ‘Sharmz’ tidak bertamadun dan tidak bermoral. Besar kemungkinan ‘Sharmz’ adalah produk pendidikan sekolah vernakular yang bersifat perkauman.
Kita nasihatkan Sharmz kembali ke negara asal moyangnya sebab Sharmz menentang perjanjian Perlembagaan Persekutuan. Jika Sharmz bernasib baik, dia boleh bekerja sebagai porter atau penjaga pintu hotel di Beijing atau Chennai.
Sekolah Vernakular Adalah Punca Sebenar Perpecahan Masyarakat
Negara-negara seperti Indonesia dan Thailand tidak membenarkan sekolah-sekolah vernakular wujud kerana sekolah-sekolah vernakular boleh menimbukan isu perkauman dan menghalang asimilasi kaum-kaum minoriti ke dalam budaya negara tersebut dan menimbukan isu perkauman.
Kerajaan kita telah melakukan kesilapan dengan membenarkan kewujudan sekolah vernakular dan memberi bantuan kepada sekolah vernakular tersebut.
Sekolah-sekolah vernakular adalah punca kepada polarisasi kaum di negara ini kerana sekolah-sekolah berkenaan hanya mewujudkan kelompok yang lebih mementingkan survival bangsa dan budaya mereka sendiri sahaja!
Mengapa para pemimpin India dan Cina yang begitu melenting apabila sekolah-sekolah vernakular disentuh, lebih berminat untuk melihat jurang perbezaan antara kaum di negara ini berbanding memperjuangkan sekolah satu aliran dengan pembelajaran Bahasa Mandarin dan Bahasa Tamil bersama-sama Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris ?????
Untuk membaca teks penuh, sila rujuk:
http://www.mykmu.net/2013/05/sekolah-vernakular-adalah-punca-sebenar-perpecahan-masyarakat-malaysia/
CADANGAN Pengerusi Jawatankuasa Mempromosikan Persefahaman dan Keharmonian Antara Penganut Agama (JKMPKA) Datuk Azman Amin Hassan kepada Kementerian Pendidikan supaya diajar subjek agama lain kepada pelajar-pelajar Islam
Respon Kita:
Nampaknya cadangan ini adalah cadangan sehala bukan dua hala! Mengapa sebilangan umat Islam terlalu menjaga hati orang kafir sehingga mereka sanggup membuka jalan-jalan ke arah murtad?
Jika subjek agama lain diajar kepada pelajar-pelajar Islam, adakah pelajar-pelajar kafir bersedia untuk diajar subjek agama Islam? Bukankah selama ini pemimpin-pemimpin kafir telah menentang semua subjek agama Islam di semua peringkat pendidikan?
Pemimpin-pemimpin kafir telah membuktikan permusuhan mereka terhadap Islam dengan menentang, menghina dan menfitnah Dr Zakir Naik yang merupakan pakar perbandingan agama kerana Dr Zakir mahu melaksanakan program dakwah Islam di kalangan umat Islam di negara ini!
Adakah SEMUA pelajar yang beragama Islam telah menguasai semua pengetahuan pendidikan Islam dan mempunyai keimanan yang kukuh sebelum mereka didedahkan kepada dakyah atau propaganda agama-agama kafir?
Mengapa pelajar-pelajar beragama Islam perlu didedahkan kepada propaganda agama-agama kafir sedangkan kita umat Islam telah mengetahui bahawa hanya Islam agama yang benar dan direstui oleh Allah Yang Maha Esa?
Jika pihak pencadang berani, sila adakan perbahasan perbandingana agama secara terbuka supaya semua orang boleh menilai agama Islam dan agama kafir. Ada berani ka?
Maka cadangan diajar subjek agama lain kepada pelajar-pelajar Islam adalah tidak masuk akal manusia yang normal.
Kepada pencadang dan penyokong-penyokong cadangan supaya diajar subjek agama lain kepada pelajar-pelajar Islam, inilah jawapan kita:
Surah Al-Kaafiruun – سورة الكافرون
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
Katakanlah (wahai Muhammad): “Hai orang-orang kafir!
“Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah.
“Dan kamu tidak mahu menyembah (Allah) yang aku sembah.
“Dan kamu pula tidak mahu beribadat secara aku beribadat.
“Bagi kamu agama kamu, dan bagiku agamaku”.
Here he is again, the copy-paste warrior
It seems to me that you ‘farha’ are so desperate to deny the truth ! You’ll drown in your own bigotry ! And I truly pity you because you are so pathetic !
Here she is again … the biaDAPjjal warrior. Thats who you are aren’t you ? Its wrong to copy and paste facts but not wrong to keep on slandering the truth ? Oh, wheres your biaDAPjjal friend Mr. Sharmz ? Busy balling your boss eh ?
As-sa-la-mu-‘a-lai-kum! Ka-lau be-tul pe-la-jar yang bi-jak dan ber-ke-fa-ha-man a-ga-ma Is-lam me-re-ka ti-dak a-kan ha-dir da-lam pro-jek2 ma-cam ni. Se-bab a-kan meng-gang-gu a-khi-rat sen-di-ri. Se-dang-kan yang ka-fir yang start pro-jek2 ma-cam i-ni. Me-mang tak per-nah se-dar ha-ki-kat-nya. Se-mo-ga Al-lah be-ri-kan ke-se-da-ran ke-pa-da me-re-ka se-be-lum ter-lam-bat. Sub-ha-nal-lah. Was-sa-la-mu-‘a-lai-kum.