Pelaburan Mara, UniKL kata taja TRW atas dasar komersial
KUALA LUMPUR, 18 Rabiulakhir 1438H, Selasa – Keputusan Pelaburan MARA Berhad menaja pasukan bola sepak Kelantan, The Red Warriors (TRW) tahun lalu dibuat atas dasar komersial bagi aktiviti penjenamaan dan pemasaran ke arah meningkatkan jualan dan seterusnya keuntungan syarikat.
Menurut kenyataan syarikat itu hari ini, keputusan penajaan TRW itu dibuat secara pentadbiran amalan biasa berdasarkan belanjawan tahunan yang diperuntukkan bagi kegiatan pengiklanan dan pemasaran yang diluluskan lembaga pengarah.
“Penajaan pasukan bola sepak merupakan kaedah pemasaran yang sama seperti pemasaran melalui media elektronik, cetak, atas talian dan kaedah pemasaran ‘out of home’ yang lain.
“Penajaan ini antara inisiatif bagi memaksimumkan kebolehlihatan jenama syarikat kepada masyarakat umum,” menurut kenyataan itu.
Pelaburan Mara Berhad berkata, ia mengambil bahagian dalam TRW pada 2016 dengan perbelanjaan RM200,000 dengan membeli pakej pengiklanan komersial yang ditawarkan TRW.
Ia merangkumi sembilan peratus daripada keseluruhan peruntukan syarikat bagi aktiviti penjenamaan dan pemasaran, kata syarikat itu.
Kenyataan itu berkata, Pelaburan MARA ialah entiti komersial yang mempunyai peranan berbeza dengan MARA dan sebagai syarikat berasaskan keuntungan, Pelaburan MARA mempunyai strategi perniagaan dan pemasaran tersendiri untuk meningkatkan pendapatan dan keuntungan.
Isu berkaitan penajaan itu ditimbulkan Tunku Mahkota Johor (TMJ), Tunku Ismail Ibni Sultan Ibrahim menggesa Pengerusi Mara, Tan Sri Annuar Musa menjelaskan mengenai wang Pelaburan Mara dan UniKL, yang dipaksa bagi menaja TRW.
TMJ turut mendedahkan beberapa dokumen mengenai transaksi bayaran oleh kedua-dua entiti itu bagi menaja TRW.
Annuar yang pada mulanya menafikan Pelaburan Mara dan UniKL menaja TRW, bagaimanapun, mengakui kebenaran dokumen berkenaan dan akur arahan Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, supaya menghentikan semua tajaan buat sementara.
Dalam pada itu, Universiti Kuala Lumpur (UniKL) pula dalam kenyataanya berkata, penajaannya dalam pasukan Kelantan telah memberi impak besar kepada penjenamaan universiti itu.
“Pembiayaan program pemasaran dan penajaan ini dibuat secara pentadbiran menggunakan peruntukan yang diluluskan setiap tahun khusus untuk tujuan pengiklanan dan promosi tanpa melibatkan sebarang dana tajaan pelajaran pelajar dari MARA,” kata UniKL. – Bernama